ACT

WAT IS ACT?

ACT ( Acceptance and Commitment Therapy)

 

Act is in de 20e eeuw ontwikkeld door de psycholoog Steven C. Hayes. Ik haal verder inspiratie uit Russ Harris, Tim Batink, Gijs Jansen, Darrah Westrup en Joan Wright.  Hun bijdrage voor de ontwikkeling van ACT is groot.

 

Door ACT leer je psychologisch flexibeler te worden. Je klachten kunnen niet altijd allemaal verdwijnen, maar wel kun je je veerkracht vergroten.

 

Wanneer je vervelende gedachtes of gevoelens hebt, wil je deze het liefst zo snel mogelijk oplossen of vergeten. Met ACT leer je met deze gevoelens om te gaan. Gevoelens zijn als een bal in het water, wanneer je erop gaat zitten, verdwijnt het even, daarna komt de bal (je gevoelens en gedachtes) nog harder naar boven en dus weer terug. Met ACT leer je om te accepteren wat niet te veranderen is. Tegelijkertijd leer je ook om je gevoelens en gedachtes niet te vergroten. Het is prettig om te ervaren dat je niet alle gedachtes serieus hoeft te nemen. Dan blijft er veel energie over om naar je werkelijke waarden te leven. Via ACT kan je deze waarden ontdekken en krijgt je leven meer betekenis.

 

Iedereen heeft te maken met de pijn van het leven. Je verdriet, boosheid, teleurstellingen en angst horen bij het bestaan. ACT heeft als uitgangspunt dat je als mens negatieve ervaringen probeert te vermijden. Het onderdrukken en vermijden leidt uiteindelijk tot nog meer negatieve denkbeelden.

 

"Durf kwetsbaar te zijn en compassie voor jezelf te voelen!"

 

Je gedachtes neem je vaak serieus, maar het zijn niet meer dan woorden. Soms zijn gedachtes waar en zijn het feiten - en soms zijn ze niet waar. Negatieve gedachtes kunnen je helemaal in beslag nemen. Niet alleen je brein, maar het geeft ook een reactie in je lichaam.

 

Tijdens de training of individuele begeleiding leer je om je gedachtes en gevoelens beter te kunnen accepteren en los te laten. Je vergroot je aandacht voor wat zich nu werkelijk afspeelt en je krijgt meer zicht op wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat je nog wilt bereiken in dit leven.

 

ACT heeft niet zozeer als doel om je een gelukkiger mens te maken, maar kan wel meer rust in je hoofd, lijf en je leven geven. Wil je bewuster met je leven omgaan, mindful leren leven en openstaan voor verandering, dan is ACT echt iets voor jou.

 

 

Met ACT ga je aan de slag met:

  • Het denkende en observerende zelf
  • Accepteren wat niet te veranderen is
  • Meer contact maken met het huidige moment
  • Je eigen psychologische flexibiliteit vergroten
  • Meer mindful in het leven staan
  • Handelen vanuit je eigen waarden

 

 

 

ACT wordt heel veel op individuele basis toegepast en is ook mogelijk in groepsverband, als training. Dan kun je ervaren dat iedereen tegen dezelfde menselijke pijn aanloopt en dat psychologische flexibiliteit mogelijk is. De vaardigheden leer je dan met de andere cursisten en ieder gaat met het eigen proces aan de slag. De training bestaat uit zes bijeenkomsten met oefeningen en metaforen uit 6 processen, bedoeld om psychologische flexibiliteit te ontwikkelen.