ACT

WAT IS ACT?

ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

Door ACT leer je psychologisch flexibeler te worden. Je klachten kunnen niet altijd allemaal verdwijnen, maar wel kun je je veerkracht vergroten.

 

Act is in de 20e eeuw ontwikkeld door de psycholoog Steven C. Hayes. Ik haal verder inspiratie uit Russ Harris, Tim Batink en nog vele anderen.  Hun bijdrage voor de ontwikkeling van ACT is groot.

 

Wanneer je vervelende gedachtes of gevoelens hebt, wil je deze het liefst zo snel mogelijk oplossen of vergeten. Met ACT leer je met deze gevoelens om te gaan. Gevoelens zijn als een bal in het water, wanneer je erop gaat zitten, verdwijnt het even, daarna komt de bal (je gevoelens en gedachtes) nog harder naar boven en dus weer terug. Met ACT leer je om te accepteren wat niet te veranderen is. Tegelijkertijd leer je ook om je gevoelens en gedachtes niet te vergroten. Het is prettig om te ervaren dat je niet alle gedachtes serieus hoeft te nemen. Dan blijft er veel energie over om naar je werkelijke waarden te leven. Via ACT kun je deze waarden ontdekken en krijgt je leven meer betekenis.

 

Iedereen heeft te maken met de pijn van het leven. Je verdriet, boosheid, teleurstellingen en angst horen bij het bestaan. ACT heeft als uitgangspunt dat je als mens negatieve ervaringen probeert te vermijden. Het onderdrukken en vermijden leidt uiteindelijk tot nog meer negatieve denkbeelden.

 

"Durf kwetsbaar te zijn en compassie voor jezelf te voelen!"

 

Je gedachten neem je vaak serieus, maar het zijn niet meer dan woorden. Soms zijn gedachten waar en zijn het feiten- en soms zijn ze niet waar. Negatieve gedachten kunnen je helemaal in beslag nemen. Niet alleen je brein, maar het heeft ook een reactie op je lichaam.

 

Tijdens de therapie of een training leer je om je gedachten en gevoelens beter te accepteren of los te laten. Je vergroot je aandacht voor wat zich nu werkelijk afspeelt en je krijgt meer zicht op wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat je nog wilt bereiken in dit leven.

 

ACT heeft niet zozeer als doel om je een gelukkiger mens te maken, maar kan wel meer rust in je hoofd, lijf en je leven geven. Wil je bewuster met je leven omgaan, mindful leren leven en openstaan voor verandering, dan is ACT echt iets voor je.

 

 

Met ACT ga je aan de slag met:

  • Hoe leer ik flexibeler in het leven te staan
  • Hoe kijk ik naar mezelf
  • Hoe ga ik om met mijn gedachten
  • Hoe kan ik ruimte maken voor mijn emoties
  • Hoe leer ik anders met mijn angst, pijn en/of verdriet om te gaan
  • Hoe leer ik in het nu te leven en niet in het verleden of in de toekomst
  • Hoe leer ik aardiger voor mezelf te zijn
  • Hoe leer ik mijn eigen leven te leven